Vårt träningskoncept.

 

Hela vårt träningskoncept bygger på ett mycket välplanerat och genomtänkt upplägg.
Vi tar ett genuint övergripande ansvar över elevernas utveckling och ser till att alla får det dom behöver.
Terminen är uppbyggd i olika segment där vi hela tiden bygger fysik, rörlighet och teknik parallellt fast i olika etapper och perioder.
De elever som önskar tävla kommer att få lika mycket engagemang ifrån oss tränare som man som fighter själv är beredd att lägga i satsningen.

Ett pass kan se ut enligt följande (passen varierar mycket beroende på vilket block i terminen vi befinner oss.)

Uppvärmning: Här värmer vi upp ordentligt. Vi använder bla. specialanpassade övningar för att öka rörligheten i lederna. Vi använder oss av såvä IntuFlow som MAQ i uppvärmningen (klicka på länkarna och läs mer). Under uppvärmningen kommer vi också att använda oss utav övningar som direkt går att relatera till kick och thaiboxning.
Vi har tre typer av standardiserade uppvärmningen som vi själva skapat som kallas för Technical, Aggression och Gulag. Vi använder olika uppvärmningar för olika pass. Allt för att förbereda kroppen för träningspasset på bästa sätt.

Teknik: Kommer att variera starkt beroende på vart i terminen vi befinner oss. Som nybörjare tränar vi oftast parvis på mits (slagkudde) eller i olika säkra parövningar. Du behöver inte ha med dig en kompis till klubben för att kunna träna - det finns alltid någon trevlig killer eller tjej som du kan träna ihop med. Som fortsättare och avancerad utövare är tempot högre, övningarna något mer komplicerade och ofta i sparring.

Mits/Säck: Här använder vi grundteknikerna med mer fart och kraft. Vi slår och sparkar mot sk. mitsar (slagkuddar) eller boxningssäckar. Som fortsättare och avancerad utövare arbetar vi med mer fokus på rörelsemönster, explosivitet och “tajming”.

Fysträning: Denna träningen är absolut essentiell inom all kampsport. Vi på West Coast Kickboxing värderar denna del i träningen mycket högt. Ingen i detta land kommer att kunna slå oss på fingrarna när det gäller elevers och tävlingsfighters fysiska status. Här bygger vi från grunden och ger alla elever en fysisk status som inte är av denna världen.
Vi har en planering för den fysiska träningen som löper över hela terminen vilket gör att de elever som väljer att fysträna även utanför klubben lätt kan konstruera en egen plan och inte riskera överträning och liknande besvärliga situationer.

Stretch/Rörlighetsträning/Nedvarvning/Påbörjande utav återhämtning:
Här ser vi till att kroppen får bästa möjliga förutsättning att bygga upp sig och förbättra rörligheten tills nästa pass.
Specialanpassade stretchövningar, rörlighetsövningar och återhämtningsövningar. Här använder vi oss ibland utav olika styrkeövningar som fungerar bra för att släppa på eventuella spänningar i ländrygg och bröstrygg.

 

Tema
För att utövare verkligen skall få en chans att nöta in tekniken och faktiskt bli BRA på den väljer vi att köra ett roterande schema med teman. Vi roterar på Boxning, K1/FCLK och Thaiboxning. Varje tema har sin egna inriktning och för att detta skall fungera inlärningsmotoriskt krävs det ett antal pass.
Detta har fungerat exceptionellt bra på våra elever hittills och många upplever en mycket stor skillnad på detta inlärningssätt i förhållande till andra klubbar de varit på under åren.

Exempel på träningsplaneringen på West Coast Kickboxing