2011 > 01

Jag håller på väldigt mycket med kost just nu. Många som har kostprogram igång, många som frågar, många som undrar.

Jättekul! Gillar skarpt!

 

Men vad äter jag själv? Lever jag som jag lär? Hur får jag saker och ting till att fungera? FÅR jag det att fungera? Vad äter jag när det har kört ihop sig med tider och sånt på jobbet?

 

Som idag t.ex.

Idag är jag hemma och Vabbar. Hela familjen är idiotsjuk - utom jag. Just nu.Dessa dagar är dom svåraste. Hur håller man dom egna rutinerna när resten av familjens är rubbade?

 

Idag har det sett ut såhär:

09.00 - En burk makrill i tomatsås på två st mycket grova fullkornsmackor

12.00 - 1½ dl köttfärssås, 1 dl ris, 5 stora brocolliknyten

15.00 - 1½ dl köttfärssås, 1 dl ris, 5 stora brocolliknyten

(kommande) 18.00 - 1½ kycklingfile, grönsaker

(kommande) 21.00 - En burk makrill i tomatsås på två st mycket grova fullkornsmackor, ett ägg samt ett granatäpple.

 

Detta fungerar för mig nu - det får mig att tappa i vikt och i fettmassa och jag orkar träna. De dagar jag tränar skall jag säga, petar jag in ett mellanmål till vid 16.30.

 

Så jo. Jag lever som jag lär.

Som ni ser äter jag inga kosttillskott. Alls. Behövs inte för mig just nu. Men det kommer att behövas framöver efter träningen. Efter flytten nu skall det läggas på ordentligt med tryck och träningsmängd. Då är det skönt att pusha återhämtningen litegrann efter passen.

 

Vad äter jag om det behövs då? Och matlådorna inte är med?

Vet jag om problemet innan ser jag till att ha med mig en shaker med måltidsersättning (långsamma kolhydrater och protein). Åker jag på en snabbmat blir det ALLTID sushi. Jag är helt bottenlös när det gäller sushi. Dessutom är det mycket näringsriktigt vilket är en viktig grej för mig just nu.

 

Men ni skall veta att det inte alltid har vart såhär. Herre gud min skapare vad jag har svullat skit i mina dar. Det är först det sista åren jag har låtit mig leva som jag lär.

Men jag har fortfarande problem.

Jag kan inte äta nått skräp alls under veckan (söndag till fredag). Då går det åt helvete med alltihop. Min lösning var att bli extrem. Jag tackar nej till allt sött eller fett under veckan. Jag måste. För jag kan inte bara äta en godisbit. Jag äter mig MÄTT på godis. Mätt.

Vad äter jag när jag är sugen då? Ingenting alls. Jag skäller ut mig själv i huvudet, kallar mig själv för en jävla sopa och kokar en kopp kaffe istället. Det funkar för mig. Det fungerar så bra att vi för diskussioner kring matchvikten just nu. Den kommer vara under 91. Jag väger 93 kg idag och matchen är i början på april.

 

Det här fungerar för mig. Det har jag testat mig fram till. Jag har testat alla sketna fettförbränningsprodukter ni kan tänka er. Men jag har ändå alltid kommit tillbaks och landat på dieten "Bra mat och hård jävla träning". Varje gång.

 

Varje gång.

Visa hela inlägget »

Ok. Var ett tag sen. Haft lite på spisen så att säga. Inte mer med det.

Terminen är igång på klubben, nybörjargruppen är snart full, vi har en bra nivå på fortsättning/Avancerad och uppfattningen vi har fått är att alla trivs gott, gammal som ung, stor som liten. Så vill vi ha det.

Den egna träningen har fått sig ett uppsving vilket är väldigt trevligt. Men gör ont.
Tanken är att matcha i fullkontakt kickboxning med lowkick 2011-04-09 på Göteborgs Kickboxning. Kan vara lagom tid fram, så hinner man bli både sjuk och frisk i ett par omgångar utan att göra bort sig.


Vissa dar i veckan kör jag två gånger, andra dagar är vilodagar.
Måndag – Morgonpass
Tisdag – Morgonpass + Kvällspass
Onsdag – Morgonpass
Torsdag – Morgonpass + Kvällspass
Fredag – Vila
Lördag – Förmiddagspass
Söndag – Vila

Ofta ser det ut så att det är säck+fys på morgonen och ordinarie skolverksamhet efter verksamhetsplanen på kvällen.  Och det har fungerat SNOR-bra för mig. Klart man blir sliten, men det är liksom hela tanken.
Som alla förstår är jag väldigt noga med maten under den här perioden. Dels för att återhämta och dels för att jag har ett par kilo som skall bort. Så balansen är hårfin. Och inte helt enkel.

Så fort all is är borta och det är bara någon plusgrad så börjar löpträningen igen. Då blir återhämtningen ÄNNU viktigare. Ser fram emot det.

 

När man är stor och har varit det sen tonåren mer eller mindre så får man alltid små skavanker som man alltid går runt med. I mitt fall är det ett stökigt vänsterknä där jag har en broskskada samt lite känningar i axlarna om jag boxats tungt.
Om det är värt det? KLART DET ÄR! Vaffan trodde ni?
Jag älskar detta, jag skulle bli en hemsk människa utan dom. Jag skulle finnas på Top 5-listan över jävliga människor att umgås med om jag inte fick träna kickboxning och thaiboxning.
Fråga min fru. Det är hennes lista.

Visa hela inlägget »

Björn Rhodin

WHO?

Lätt manisk idésprutande svartbältad kampsportare till familjefar som driver West Coast Kickboxing med vänner och är Vice Ordförande i Svenska Kickboxningsförbundet.


Ungefär så.