2010 > 11

Sparring

 

Tänkte dela med mig lite av mina tankar när det gäller sparring, varför man sparras och variant på hur man kan sparras.

 

Jag kan ju börja med anlednngarna till att man sparras och det är rätt enkelt.

Det är en naturlig del i utvecklingen och det är ett sätt att faktiskt se om teknikerna man tränar fungerar. Man går och nöter och nöter träning efter träning på olika tekniker i olika former i olika situationer men alla är arrangerade, det vill säga att man vet exakt vad som kommer att hända i de olika situationerna och så måste det vara för att man ska lära sig de olika momenten. Så när man gjort detta tillräckligt länge och man är trygg i de olika momenten så börjar man succesivt byta ut momenten till mer fria roller för att man ska få prova teknikerna i ett mindre förutbestämt mönster. För tänk vad tråkigt det hade varit om man inte fick testa det man tränar i en så verklighetstrogen situation någon gång!? Så det faller sig fakitskt rätt naturligt när man väl börjar med sparring och man kommer vilja det, trixet är att inte stressa fram det utan att styra det man vill lugnt och målmedvetet. För vissa går det fort för andra lite långsammare..

 

 

Nästa, hur ska man sparras?

Ja det kan ju variera en del beroende på var man tränar någonstans men jag har en tanke här.

En stor del av sparringen om inte den enda är ju att lära kroppen ett rörelse mönster en reaktion en handling ett muskelminne. När man börjar köra bil så tar man vanligtvis inte den första turen i en Ferrari på autoban i 250km/h så varför ska du göra det i sparring??

Tanken är ju då som följer.. Att man börjar sin sparringkarriär mycket långsamt och lätt så man har utrymme för att göra fel och rätta till det. Dom gånger som man gör fel så stannar man upp och upprepar momentet och rättar till, med andra ord gör om och gör rätt.. På detta sätt tror jag att man minskar risken att lära in ett mindre fördelaktigt beteende som man senare får jobba som fan för att få bort..

Med tiden så kommer man bli snabbare och man kommer kunna lägga på fart och hårdhet i teknikerna och man kommer inte att uppleva det som så fort eller hårt. Vilket då betyder att man har kontroll på situationen.

PÅ detta sätt tror jag att ingen kommer känna sig osäker på att sparras, för det är det momentet folk i allmänhet är mest skeptisk till. Sparring för nybörjare ska inte vara hård och okontrolerad som den lätt blir då man i många fall inte riktig har koll på hur mycket man spänner sig och därför inte har så stor koll på hur hårt man slår osv osv. 

 

Med detta sagt så har jag delat med mig lite av mitt tankesätt angående varför man ska sparras och ett sätt till hur man kan göra för att bygga upp det..

 

Må väl vänner.

 

Douglas

West Coast Kickboxing.

Visa hela inlägget »

Vi vill ge er denna information för att tala om att vi
har en intention att finnas tillgänglig för ungdomar, skola och kommun. Vi vill finnas här som en anledning till att gå och lägga sig på fredag kväll istället för att driva runt på gatorna till lördag morgon. Vi vill finnas här som förebilder.
Vi tycker inte att vi är bättre än några andra – vi vill bara ge ungdomar en ordentlig möjlighet och ett genuint engagemang.
Vi tror inte på sk. ”quick fixes”. Vi tror inte att ungdomar kan talas tillrätta ur farligt leverne och farliga situationer bara sådär. Dialogen måste pågå längre. Man måste själv ta beslutet. Man måste själv förstå sina alternativ och själv göra sina val. Bästa sättet att göra detta är att ha inspirerande eldsjälar omkring sig som själva en gång förstått alternativen och gjort sina val. Det är där vi kommer in i bilden. Genom att vara förebilder och att erbjuda seriösa, planerade och genom tänkta aktiviteter kan vi hålla den dialogen levande och dynamisk. Vi tror att få umgås och träna tillsammans med olika människor med olika bakgrund och i olika åldrar i en miljö utan press, krav på prestation och pekpinnar får unga människor att växa som individer. Ökad människokännedom ökar respekten för både sig själv och för sina medmänniskor.


Skulle kommun, skola eller någon annan samhällsaktiv instans ha nytta av vårt engagemang ställer vi mer än gärna upp.
Tveka aldrig att kontakta oss om vi kan bidra.

Mvh

West Coast Kickboxing genom Björn

Visa hela inlägget »

Hallå hej hallå!

 

Tänkte att jag skulle skriva ett litet inlägg om den absolut vanligaste frågan och den vanligaste fördomen.

 Frågan jag tar upp är Måste jag sparras?

Svar: NEJ! men du kommer att vilja det när tiden är mogen för det. Det är nämligen ett naturligt steg i den utveckling som man kommer uppleva, man vill altså prova sina tekniker och sin kunskap i en så kallad skarp situation utan att det är på riktigt,vilket ger möjligheten att avbryta och göra om och göra rätt. Och det behöver inte göra ont vara hårt osv man sätter tempo och hårdhet efter erfarenhet och känsla. Sparring är ett redskap man anväder för att öva in rörelsrmönster och muskelminne så att man i exempelvis i ett nödvärnslägen får kroppen att reagera och handla utan att man blir för stressad och låser sig. Med andra ord så är det inget man som utövare med seriösa ledare ska eller behöver vara orolig eller rädd för. Och möljigheten att avstå finns alltid utan att någon tittar snett eller tycker att man är "feg".

 

Fördommen jag tänker på är det med "härdning"

Det finns folk som tror att bara för att vi tränar kickboxing/thaiboxning mer eller mindre står och sparkar skenbenssparkar på betongfundament rullar brökaveln över skenbenen osv osv. Har under min tid hört en hel del skumma påståenden OCH det kanske gick till så på det tidiga 80 talet men saker och ting går ju faktiskt frammåt.

Så det här med härdning är en fördom,en myt visst detta är en fysisk kontakt sport men det är fotboll oxå och då jag har spelat fotboll i halva mitt liv så kan jag säkert säga att det gör nog ondare att kicka boll än att träna thai/kickboxing på motionsnivå, Vi härdar våra ben armar eller vad nu folk tror lika mycket som en kille eller tjej som tränar fotboll gör. För  man frågar ju inte en fotbollsspelare om han/hon härdar sina skenben för dom får ju oxå smällar på benen!

Vi använder oss av tjocka fina läderskydd för att vi ska skydda oss själva likväl skydda våran träningskompis. Skulle vi inte ta hand om varandra i träningslokalen så har vi ju ingen att träna med, och det vill vi ju ha, hellst många oxå.

 

Så lägg alla fördommar åt sidan och packa ner träningskläderna och kom och prova du kanske hittar något som du tycker är riktigt roligt..

 

Varma hälsningar

Douglas.

 

 

Visa hela inlägget »

Tisdagen den 23e november var vi nere på Kungsbacka igen. Kände lite på det.

Jag (Björn), Douglas Två helt färska nybörjare från West Coast, Johan och Erik, som hävdar att dom inte är tvillingar utan bara två väldigt bra kompisar som träffades på krogen och råkade vara identiska till utseendet.

Tvill...förlåt...dom identiskt likadana kompisarna fick ihop kroppen förvånansvärt bra för att vara första passet. Big up!

Björn och Douglas smög runt, kollade till mitsteknik på framförallt gruppen med oranget bälte och uppåt och sen smakade vi lite på sparringen.
Det börjar ta sig där nere! Och det som är allra mest umärkande är hur många olika stilar man kan ha i en och samma grupp. Där nånståns ligger ju hela grejen med Kickboxning. Det är ingen egen stil utan ett regelsystem som från början utformades för att olika kampstilar inom stående kampsport skulle kunna mötas på likadana villkor i en ring,

 

All and all - A good day.

Tips på vägen för Kungsbacka Kick&Thai:
Dom allra flesta av er skulle tjäna enormt på att ordna till rörligheten i höft/ländrygg. Behöver ni tips eller rörlighetsprogram - Hör av er!

 

In i dimman!
Björn.

Visa hela inlägget »

Sedär ja! Det gick ju fint! Fast dom var allt lite nervösa. Det blir alltid så dom 3-4 första graderingarna, sen släpper det.

 

Vi på West Coast Kickboxing satt med som teknisk kompetens i graderingskommitén på Kungsbacka Kickb&Thai.

Och det var ett utslaget gäng som stapplade ur lokalen 1½ timma efter startskottet gick.
8 st mot orange och dryga 30 som gick mot sitt gula.

Alla gjorde det som krävdes och några gjorde mer än så.
Det testade i basala tekniker såsom förflyttning, slagtekniker, rundsparkar, frontsparkar och sidosparkar. Och även om det fanns övrigt att önska i rörlighet (tack vare den förbannade fotbollen i många fall) så löst eleverna till slut uppgiften på bästa sätt.


Tanken nu är att vi på West Coast Kickboxing skall gästa Kungsbacka Kick&Thai åtminstone en dag i veckan året ut och på så sätt låta våra ivriga nybörjare få smaka på kampens sötma.

Stay tuned for mor information!

 

Visa hela inlägget »

Hej gott folk!

Först en liten rättelse: jag KAN visst spela piano, dock inte på någon skrytsam nivå. Men åtminstone tre hela låtar! :)
Wellwell. Hej än en gång! Det är jag som är Elloith, den lilla snubben från Majorna (Kungsladugård).
Här tänkte jag skriva om träning och hur jag utvecklas både fysiskt och psykiskt.
Jag har tränat kick/thaiboxning lite sporadiskt sedan jag var ca 18 år. Men aldrig under någon längre period till följd av brist på otillräcklig motivation, flytt till annan ort, för mkt i plugg and so on. Men nu är jag alltså taggad som aldrig förr och redo att satsa på kick/thaiboxning. Jag har satt höga förväntningar på mig själv som jag tänker se till att förverkliga.

Pga kassa benhinnor så har löpning aldrig passat mig, kan knappt ens hoppa hopprep utan att benen nästan viker sig. Detta gör att jag nu får hitta på andra lösningar för att få upp konditionen (som i nuläget är lite sådär..)

Crosstrainer är perfekt för mina ben och jag körde det på gymmet senast igår (där jag även passade på att lyfta lite skivstänger, köra lite stretch osv). Det var mindre bra eftersom jag inte var helt frisk från min ****** förkylning och blev istället mycket sämre. Så nu ska jag lyda Björns råd och LYSSNA på kroppen. Men det är svårt när man som jag lätt blir VÄLDIGT rastlös av att bara sitta inne eller ligga till sängs.

När jag är frisk igen ska jag köra igång for real med styrkeprogrammet som Björn så fint satt ihop till mig.
Massa tack och creds till dig!

Nu blir det till att kurera sig och samla nya krafter! Må väl där ute! Fortsättning följer...!

/ Ellioth

Visa hela inlägget »

Det blev precis som vi hade tänkt oss. Och idag ligger vi här. Voltaren är vår bästa vän.

Men vi börjar från början.

 

10.00 åkte vi ifrån stan. Jag (Björn), Douglas samt våra fruar, vi hade fixat det fint för oss nämligen. Ibland är det såhär att träningen tar för mycket tid. Knepet är att involvera familjen.

Så jag och Douglas knepade ihop en plan värdig Charles Ingvar Jönsson. Planerad. Tajmad och klar. In i minsta detalj.

Vi lämnade fruarna på Gustav Adolfs torg i Malmö med var sitt visakort och vi åkte och tränade i 3 timmar. Win-Win.

 

GPSen visade vägen till Fighting Spirit på Ystadsvägen i Malmö. En timma för tidigt. Hur fan gick det till? Vi som är kroniskt försenade. Och detta TROTS att vi hade en incident som innefattade avblåsta gamla vindrutetorkare i 150km/tim utanför ett pissregnande Kungsbacka och nya vindrutetorkare för 500 kr på 7Eleven. Så nu kan kärringen som driver 7Eleven gå penison. Win-Win.

 

Vi blev totalt 7 st varav vi var tre från Göteborg. Robert De Zwart ifrån Göteborgs Kickboxning kom också förbi kul nog! Det är alltid utmanande att möta någon som är skyldig en så otroligt många frislag och sparkar som den mannen är.

Det var över lag väldigt duktiga utövare där bland annat Abo Semoai som även var arrangör idag är med i landslaget i Fullkontakt kickboxning och skall tävla på EM om några veckor.

 

Det blev MYCKET sparring. Både kickboxning, thaiboxning och K-1. Och när man känner sig trygg med utövarna runt omkring så växlas automatiskt trycket upp i sparringen och det blir en väldigt speciell stämning. Nästan som en trance. Man skrattar och skojjar mellan ronderna men under sparringen är det full koncentration. Väldigt väldigt stimulerande.

 

Så idag är vi 90 år gamla. Men fan va gött de är! Och vi skall på det i veckan igen!

 

 

/Björn

Visa hela inlägget »