Träna med en skada

Hej hej! jag tänkte skriva ett inlägg..

 

Träna med en skada..

 

För att dra det kort så har jag för ett bra tag sen nu dragit på mig ett löparknä som jag inte blir av med. Mycket irriterande då jag faktiskt gilla att springa och helst ganska så långt.. eller långt och långt allt är relativt men ca 1 mil tycker jag är en bra distans.

 

Snabbt för er som kanske inte vet vad ett löparknä är så kommer en liten länk här..

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6parkn%C3%A4 

 

Så vad gör man när man drar på sig en skada som inte vill ge med sig? Ja man hittar ett sätt att leva med det, träna runt skadan samt någon form av rehab kan vara att föredra.

 

Så hur hanterar jag denna skada?

 

Jo, då jag tycker det är viktigt att springa så har jag hittat en distans som jag kan ligga på utan att det gör ont.. duktiga uppvärmningar och linnement.

Och även på senare tid börjat med rehab övningar och en massa mera stretch då famförallt sätesmuskel och utsida lår, kan ju i ärlighetens namn säga att jag slarvar enormt mycket med just den biten och kanske just därför dragit på mig skadan.

 

Slutar man träna när man dragit på sig en skada eller för den delan tränar mindre?

Nej det gör man inte men man kanske tränar på andra saker och gör andra övningar, men att sluta helt är liksom inte ett alternativ.

 

Jag är av den bestämda uppfattningen att man kan träna bort en skada eller i alla fallträna bort den till stor del genom en nogrann rehab. Problemet med rehabträning är att man i vissa fall inte riktigt kan sluta med den när skadan försvinner utan måste fortsätta hela tiden dock kanske med lite längre intervaller, plus att det kan vara något av det tråkigaste som finns.

Men vad är alternativet?

Att ha ont?

Vakna varje morgon och behöva ringa färdtjänst för att överhuvudtaget komma upp ur sängen.. Planera sina toabesök på natten genom att ställa klockan på alarm för att man vet att det tar ca 5 minuter att ta sig till toan som ligger ungefär 2,5 meter bort?

 

Knappast!!

 

Så det får bli den där tråkiga rehabträningen i alla fall..

 

Grejen är den at jag har haft sån tur att jag aldrig haft en långvarig skada som är så diffus som ett löparknä så det jobbigaste med denna resan är och har nog varit den mentala bliten, att inte veta att om jag vilar i 10 dagar och äter min voltaren så blir det bra sen.

 

Men man lär så länge man lever och det har jag planer på att gör länge till..

 

Tänkte att jag skulle dela med mig av min envisa skada här på bloggen en tid framöver..

 

Så på åter seende och träna hårt men smaart..

 

Douglas

 

 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-