Löpning sa ja teee daaj!

Mycket träning nu. Precis som vi vill ha det.

Sommarträning på klubben betyder mer egentid i träningen och också möjligheter att bygga upp kroppen och konditionen för höstens lindrigt maniska träning. Leder och sånt tar en del stryk under säsongen på denna gamla kroppen och axlar, handleder och knän känns slitet. Det beror i mitt fall på för mycket kampsportsträning och för lite styrketräning.
Fightermag skrev nån gång att man borde göra ett styrketräningspass för varje kampsportspass. 4 kick/thaiboxningspass i veckan skulle betyda 4 pass gym. Där har vi 8 pass och då är inte den nödvändiga löpningen inte inräknad alls. Kanske overkill men det ligger en god poäng där i.


Mitt fokus nu ligger på styrketräning i överkroppen och distanskondition.

Styrkan i överkroppen för att jag får ont i axlar och övriga leder när jag boxar mycket. Det måste försvinna.
Distanskonditionen fokuserar jag på av två anledningar:

1. Öka löpvanan. Öka förmågan att löpa oftare och längre.Jag är en ovan löpare. Det har liksom inte gått att springa hur mycket som helst med 100 kg i varje steg. Nu är återhämtningen en helt annan.

2. Öka förmågan att träna oftare och mer kampsport till hösten.

Hur löser jag detta?

Skall ligga på 3 x 8km per vecka. Måndag, onsdag, fredag. 2,4 mil per vecka. Det är en bra bas att stå på. Utökar fram igenom med fler pass men också med intervaller och backar.


Löpning och styrketräning - Årets sommarhit.

 

Går också i funderingarna på att slåss lite innan planen i augusti.

Jag drömde om det i natt. Och det brukar betyda att det är dags.

 

Vi skall smaka på det lite till. Sen bestämmer vi oss.

 

 

/B.

 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln