Träna dig sjuk? Träna när du är sjuk? Träna igen efter du varit sjuk?


Ja hur funkar det? Vad gäller egentligen? Får man träna när man är sjuk? Får man träna om man är lite småsnorig? Får man träna om man inte är snorig men har ont i halsen?
Nu är det ju såhär att jag inte är mer än Internet Läkare och heller inte universitetsutbildad inom någon medicinvetenskap heller så det här är bara mina egna erfarenheter och uppgifter jag läst mig till, lyssnat mig till, frågat mig till och alltså även upplevt mig till.

3 stora No No:
1. Feber. Inte för att man direkt är sugen på tunga pass när man har feber men att träna då är fan inget man skojar bort. Det är allvarligt farliga grejer. Kroppen har en duktig infektion vid feber och träning då kan resultera i livshotande tillstånd såsom hjärmuskelinflamation och liknande. Har en gammal kompis som vart inkörd tokakut pga. hjärtsäcksinflamation. Intensiven 2 veckor sen en vecka till. Varför? Han körde på som vanligt. Trots att han var hängig.

2. Ont i halsen. Inte fullt lika illa som feber men nästan. Ömma i halsen är ett tydligt tecken på infektion. En förkylningsinfektion sitter inte bara i halsen utan även..just precis..i hjärtat.

3. Allmänt hängig. Något som inte stämmer med kroppen. Kan vara allt ifrån vätskebrist till sömnbrist till stress till en begynnande infektion.

Alla dessa tre kommer med samma råd: TRÄNA INTE. VILA!
Träningen kommer ALDRIG vara så viktig att du inte har råd att vila ett par extra dar. Det spelar ingen roll om du så är 14 dagar ifrån match - du tränar inte när du är sjuk enligt ovanstående.

När är det lite ok då?

Småsnorig efter förkylning. Ingen feber, halsont eller färgat snor/slem - då är det ok att starta upp igen. Tänk på att kroppen fortfarande håller på att återhämtar sig. Tänk också på att immunförsvaret inte är helt 100. Du kan alltså få nya infektioner.

Själv har jag astma och en infektionsutlöst sådan. Det innebär att jag har mycket lättare än vanliga människor att bli förkyld och när jag blir förkyld blir jag riktigt sjuk. Det är mediciner högt och lågt och penicillin varje gång. It´s a real bitch men man blir ödmjuk inför kroppen på något vis. Det har sabbat mycket träning genom åren men det har lärt mig väldigt mycket samtidigt. Något jag tänkte dela med mig av nu.

LYSSNA! Man KAN träna på saker inom kampsport utan att bli andfådd / påverkad.
Förkyld? Kom ner och nöt grundtekniker. Om och om igen. Lugnt. Metodiskt. Nöt förflyttningar. Om och om igen. Lugnt. Metodiskt. Inte sugen på lugn teknikträning? Kom ner och kör uppvärmningsövningar enligt IntuFlow och MAQ. Det kan man aldrig få för mycket utav.
Är du lite piggare i kroppen kan du tex. öva sparktekniker lågintensivt. Sätesmuskeln, baksida lår, framsida lår, insida lår får sig en duktig körare vid denna sortens träning.

Kortfattat kan man säga att all träning är bra träning. Precis som Douglas skrev. Sen handlar det om att veta hur man tränar, när man skall träna, i vilket syfte och att vara ödmjuk inför att man faktiskt kan må bra av att ta ett par steg tillbaks - titta på sina grundtekniker, modifiera något - och sen komma tillbaks bättre än någonsin.

Nuff said.
Björn.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-