Lite träning, Lite tanke

Hej hej nu tänkte jag att jag skulle ta tag i det här bloggandet lite mer seriöst så här ska jag nu redovisa dagens tränings aktivitet. Men först tänkte jag skriva lite om hur jag tänker i min träning.

Det är nämligen så att de flesta människor har ju inte möjligheten att träna på heltid och många tycker sig inte ha tid att träna överhuvudtaget. Även min tid är begränsad då jag har ett jobb som jag ska vara på och en familj som jag vill vara med, så för att jag ska hinna med att träna så mycket som jag vill så har jag investerat i ett rätt omfattande hemma gym så jag slipper dra iväg till gymmet i tid och otid. Då jag har en fru som oxå är tränings intresserad så passade det sig utmärkt med den investeringen för nu kan vi träna hemma tillsammans när exempelvis barnen har lagt sig eller tittar på en film. Jag tycker nämligen att träningen inte ska ta hur lång tid så jag tränar ofta i cirkelform där hela kroppen ingår, när jag pratar om detta med en som vanligtvis går på gym så är det vanligaste påståendet att det kan inte räcka med de 30 min som de flesta av mina pass är på tidsmässigt, min fråga är då "om man tar bort tiden du vilar och pratar med tränings kompisen hur lång tid skulle du behöva på gymmet då?" jag skulle gissa ca 30 min. Givetvis så har jag längre pass som till exempel när jag är ute och springer eller när jag har lite tyngre styrketräning då jag behöver mer vila emellan men det är inte varje dag.

Jag tränar mellan 8-10 pass i veckan (om jag räkanar med cyklingen till och från jobbet) uppdelat på 5 dagar så det är en del. Men ska jag räkna timmar så är det förmodligen inte mer än vad en person som tränar på gym 4 dagar i veckan á 1,5 timme lägger på sin träning tidsmässigt. Och då utför jag majoriteten av mina pass hemma.

Så det jag vill säga med detta är att det inte finns så mycket ursäkter längre.Kan jag som jobbar heltid och har 2 små barn hemma hitta tiden så kan alla det. Det finns redskap som mer eller mindre anpassade till hemma träning och inte tar någon direkt plats och inte behöver vara framme hela tiden utan får plats i en garderob ex kettlebell,gummiband,yogamattor dörrtrapets puchup bars mm. Även om man är på resande fot finns stora möjligheter. Ta med gummibanden, yogamattan och du är ju redan med, det behövs inte mycket plats för armhävningar sittups knäböj mm.

Och tränigen måste faktiskt inte alltid ta flera timmar utan det räcker med 15-30 minuter om dagen.
Den bästa träningen är trotsallt den träningen som blir av.



Nu till dagens tränig..

Idag blev det en cirkel bestående av swings,high pull,armhävningar och sittups.
20 reps på varje station, tid för detta var arbete i 5 min 1 min vila i 3 varv. Jag hann 2 varv i varje rond så nästa gång så ska jag hinna lite till.

Summering av passet: alltid tungt och jobbigt, det roliga med denna typ av träning är att den aldrig blir lättare därför är det viktigt att ta tid på hur lång tid det tar att utföra eller som jag i dag hur många varv man hinner på den utsatta tiden.

Det var allt för idag..  Må väl.


Douglas

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-