Del 2! Ha det bra och ha det hemma!

 

Kolla här!
Det finns saker du skall ha i ditt skafferi, i din kyl och i din frys och det finns saker du absolut inte skall ha i ditt skafferi, i din kyl och i din frys.
Det finns råvaror man tror är bra som i själva verket är skit och tvärt om. Du behöver inte heta Per Morberg och vara gud bland tv-kockarna för att förstå att kemiska smaksättare tillhör det sämre som mänskligheten har hittat på.

Jag är väldigt mycket för vad man kan kallar REJÄL mat. Husman helt enkelt.
Jag älskar att laga mat. Det är en stor passion i mitt liv. Jag får under någon timma i köket slabba, plocka fram alldeles för mycket grejer, generera sanslösa mängder disk, provsmak, läsa, testa, laborera och mysa med mat. Min fru låter mig få tro att jag för en liten liten stund ÄR just Per Morberg. Dessutom är livet alldels för kort för att inte njuta av mat.
MEN säger ni. Det är väl inte alltid helt nyttigt med så god mat?
Det är ett komplext svar jag kommer med.
Nyttig i förhållande till vad? Nyttig i vilket syfte?
Om jag tränar ordentligt och tar hand om min fysik varför skall jag då inte kunna steka i smör eller ha lite grädde i min gryta? Kan det inte vara så att jag tränar för att kunna leva och inte lever för att kunna träna? Även om jag tar min träning fanatiskt seriöst så måste livet få njutas.
Så min rekommendation är denna:

1. Lär er laga kalvfond och ha en sådan infryst i påsar om 2dl. Lite grädde/mjölk i den och ni har en sås värdig en restaurang. Då  kan ni bara steka på en köttbit med salt och peppar, koka lite potatis och frysta sommargrönsaker och ni är tokhemma.
2. Köp ert kött och er fisk i ordentliga affärer. Euroshopper skall ner i hundmatskålen om ni frågar mig. Hitta istället en bra fiskbil och en ordentlig chark. JA, det kostar mer! Fatta! Det är billigt för att det är av dålig kvalité. Enkelt.

3. Försök att få tag i frukt och grönsaker det är säsong för. Det finns nämligen en anledning till att t.ex. gula lökar under vissa perioder är tokmögliga, mjuka, små och missfärgade på ICA.

4. Ha gott om frysta grönsaker i frysen. Då har ni alltid ett bra tillbehör som förutom alla vitaminer och mineraler mättar bra. Visste ni förresten att man nyligen publicerade en undersökning som visade att infrysta grönsakers vitaminnivåer var mycket högre än dom i "färsk" frukt. Den frukten som vi tror är färsk är i själva verket 2-3 veckor gammal. Hur den håller sig så fin? Säkert att ni vill veta? Leverantörerna strålar ofta grönsaker. Tar på så sätt död på naturliga förruttnelseprocesser och oxideringar. Det är inte kemiskt längre. Det är nukleärt.


Köp en kokbok - våga laga mat. Våga ät. Skiter ni i friterat, pommes frittes, mosbricka på heden och pizza från utby pizzeria på veckorna, äter ordentlig rejäl mat och tränar på som satan så funkar det.
Alla kostråd behöver inte handla om att äta ris och kyckling för att få magrutor - ibland kan dom bästa råden också vara att ta bort förbud, skapa goda rutiner och våga njuta av livet.

Livet är för kort för att äta äcklig mat. Tänk på det.


Mvh
Björnen

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-