Del 1 - En kostgrej

Mat och grejer.

Blir del 1 detta då.

Tänkte vi skulle kolla på det här med mat och sånna grejer. Mat eller kost eller näringslära eller idrottsnutrition. Kärt barn - samma namn - samma grejer.
Man kan göra det HUR avancerat som helst - men är man inte elitidrottsman med bra samarbetspartners så kommer det antagligen inte att fungera då.
Det finns en grundregel för att få kosten till att "fungera" (vi kommer till vad det är som skall fungera om en stund).
Keep it simple. Håll det lätt. Jävligt lätt. Då kommer det att fungera

Men! Vadå fungera? Vad är det som skall fungera? "-Jag äter en macka på morgonen, en utelunch vid 12 och sen en macka på kvällen när jag kommer hem. Och det funkar för mig". Är man Personlig Tränare och Kostrådgivare har man hört det förrut. Till leda.
Mängden energi kan absolut vara tillräckligt för en icke idrottande person. Ute-luncherna tar ofta hand om det.
Men det räcker inte om du skall komma i form, få större muskler, få bättre kondition, må bättre eller prestera.
Det matbeteendet är lathet definierat.
För det är inte svårt. Det tar bara lite tid. Tid som man har utan problem om man bara prioriterar lite riktigt.
Det som tar mest tid är att laga maten, att handla maten samt att faktiskt ÄTA maten.

Vi delar upp det enkelt:

I tur och ordning.

1. Gör en matsedel. Bestäm vad du skall äta till lunch och middag varje dag måndag till fredag. Först därefter kan du göra en ordentlig inhandlingslista. Du behöver bestämma vad du skall äta på ett ungefär till frukost, lunch, middag, kvällsmat samt till mellanmål. För det är det du skall ha i dig på en dag. 5 mål mat. Typ.

2. Handla. Ta tid på dig. Lär du vilka råvaror som är att föredra framför andra. Dom allra flesta människor idag vet att pommes frittes duger mer till hundmat än det gör till en bra måltid. Man vet i regel också om att olika friterade halvfabrikat även det skall ner i hundmatskålen. Se till att inte ha skräp hemma. För din hjärna vill ta genvägar. Genvägar till sockerkickar och diverse mentala belöningar. Har du dålig mat hemma kommer du antagligen att äta denna förr eller senare.

3. Laga maten och gör det ordentligt. Använda BRA råvaror och gör MYCKET mat som du sedan fryser in.

Nästa gång kikar vi på lite VAD man skall handla och ha hemma.

Stay cool.
B.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-